388 berichten.
Wat een prachtig, melancholiek gedicht van Hessels, terecht aan de vergetelheid ontrukt. Ik ken zijn ‘Dichten is dromen met open ogen’ uit dezelfde bundel.
Hieronder de reacties op het gedicht van week 09:
Bomans-De dubbelganger
Bomans-De dubbelganger
@ Marije
Altijd de mengeling van ernst en spot.
Dank voor het bericht.
Altijd de mengeling van ernst en spot.
Dank voor het bericht.
Ik vind vind het een grappig gedicht. Een beetje a la Brigitte Kaandorp"Ach, leef jij even voor mijn vandaag...?!
@ Loukie
Jij bedankt voor je reactie. Het gedicht kenmerkt de scherpe observator Bomans.
Jij bedankt voor je reactie. Het gedicht kenmerkt de scherpe observator Bomans.
@ Linda
Leuk weer een reactie van je te krijgen. Als dichter was Bomans inderdaad geen grootheid, zoals ik schreef.
Dank voor het bericht.
Leuk weer een reactie van je te krijgen. Als dichter was Bomans inderdaad geen grootheid, zoals ik schreef.
Dank voor het bericht.
Tekst dichter me uit het hart gegrepen en beschrijving Bomans helemaal waar. Dank je wel.
Leuk gedicht voor een ex Hollander, had veel plezier met 't taal gebruik, alleen heeft hij er geen mooi eind aan gemaakt.
Ik herinner me Bomans vaag dus heb geen ervaring met z'n gedichten
Linda
Ik herinner me Bomans vaag dus heb geen ervaring met z'n gedichten
Linda
Hieronder de reacties op het gedicht van week 06:
(voor Riekus Waskowsky)-Loesberg
(voor Riekus Waskowsky)-Loesberg
@ Anke
Dank voor de reactie.
De dichter was een scherpe, venijnige en kwetsbare man met een groot talent. Die kwaliteiten zorgden voor veel conflicten en droegen bij aan zijn ondergang. Van het talent kunnen we nog steeds genieten.
Dank voor de reactie.
De dichter was een scherpe, venijnige en kwetsbare man met een groot talent. Die kwaliteiten zorgden voor veel conflicten en droegen bij aan zijn ondergang. Van het talent kunnen we nog steeds genieten.
Dit gedicht schuurt en knettert, is een beetje boosaardig, maar de uitleg van Bert geeft begrip. Ik vind het beeld dat je in een leeghoofd van alles kunt klutsen (zoals nepnieuws bijvoorbeeld) heel pregnant. De dichter zelf is verre van een leeghoofd.
Hieronder de reacties op het gedicht van week 4:
Theologie-Teister
Theologie-Teister
@ Karin
Dank voor de reactie en je waardering. Het gaat om "het grote beeld".
Dank voor de reactie en je waardering. Het gaat om "het grote beeld".
Het is inderdaad opvallend hoeveel beeldjes aangeboden worden van "het grote beeld". Niet alleen in kerken natuurlijk. Overigens een leuk gedicht, herkenbaar.
Hieronder de reacties op het gedicht van week 52:
Hooft: Geswinde grijsart die...
Hooft: Geswinde grijsart die...
@ Laurens
Het eerste deel is het makkelijkst te verklaren: Mithra is een zonnegod uit een Aziatische religie die in Rome veel aanhang kreeg in de eerste eeuwen van onze jaartelling. Hooft vergeleek zijn geliefde met de stralende zon.
Het tweede deel is lastiger: de geleerden zijn het daarover niet eens. De meest gehoorde verklaring is dat Granida begrepen moet worden als Gran-ida. “Gran” is groot in het Italiaans en ”ida” is een anagram van “dia” de vrouwelijke vorm van het Latijnse “dius” = goddelijk. Dan zou het tweede deel dus betekenen “grote godin”. Dat leek mij al met al redelijk, ware het niet dat een eerdere door Hooft aanbeden vrouw door hem Dia werd genoemd en daadwerkelijk Ida (Quekels) heette. Hij zou dan dus zijn latere vrouw een bijnaam geven die verwijst naar een eerdere vlam!
Granida is overigens ook de naam van een toneelstuk van Hooft.
Het eerste deel is het makkelijkst te verklaren: Mithra is een zonnegod uit een Aziatische religie die in Rome veel aanhang kreeg in de eerste eeuwen van onze jaartelling. Hooft vergeleek zijn geliefde met de stralende zon.
Het tweede deel is lastiger: de geleerden zijn het daarover niet eens. De meest gehoorde verklaring is dat Granida begrepen moet worden als Gran-ida. “Gran” is groot in het Italiaans en ”ida” is een anagram van “dia” de vrouwelijke vorm van het Latijnse “dius” = goddelijk. Dan zou het tweede deel dus betekenen “grote godin”. Dat leek mij al met al redelijk, ware het niet dat een eerdere door Hooft aanbeden vrouw door hem Dia werd genoemd en daadwerkelijk Ida (Quekels) heette. Hij zou dan dus zijn latere vrouw een bijnaam geven die verwijst naar een eerdere vlam!
Granida is overigens ook de naam van een toneelstuk van Hooft.
Waarom noemde hij haar Mithra Granida?
@ Manfred Horstmanshoff
Dank voor de reactie. Prettig dat de aantekeningen in de smaak vallen. Deze zijn voor een deel ontleend aan anderen, voor een deel van eigen makelij. Toevallig heb ik het gedicht vanmiddag ook voorgelezen in eigen kring, om het te verduidelijken
Dank voor de reactie. Prettig dat de aantekeningen in de smaak vallen. Deze zijn voor een deel ontleend aan anderen, voor een deel van eigen makelij. Toevallig heb ik het gedicht vanmiddag ook voorgelezen in eigen kring, om het te verduidelijken
Wat een schitterend gedicht van Hooft! Prachtig die omslag halverwege van snel naar langzaam verlopen van de tijd. Eigenlijk moet je het hardop lezen. Dan wordt het nog duidelijker en gemakkelijker te begrijpen. Prima aantekeningen overigens. Dank!
Hieronder de reacties op het gedicht van
Week 49-2017
Ducal: Betrapt
Week 49-2017
Ducal: Betrapt